Een inspirerende les blijft je bij

10-april-2015 | Categorie: Mens & Maatschappij

Inspireren in de klas – Francine Plaisier en Tim Klein Schiphorst – Uitgeverij Levendig – 89 blz.

verhalenfabriekHerken je dat? Dat je je van school die lessen kunt herinneren waarbij de meester of juf een mooi verhaal vertelde? Dat is blijven hangen, dat is wat je je herinnert! Ik moest voor het beantwoorden van deze vraag even graven in mijn geheugen. Mijn schooltijd ligt inmiddels ver achter me en wat ik me vooral herinner is dat het verschrikkelijk saai was. Maar als ik dan goed kijk naar de herinneringen die ik nog wél kan vinden, dan moet ik toegeven dat de schrijvers gelijk hebben en dat het inderdaad de momenten zijn waarop er bijvoorbeeld met thema’s werd gewerkt. Ik kan me voornamelijk de verhalen herinneren die werden verteld en de bijbehorende liedjes die werden gezongen. Inderdaad, dát waren de leuke lesmomenten, en ze zijn me inderdaad bijgebleven. Eén verhaal dat werd voorgelezen in groep 4 herinner ik me zelfs nog bijna letterlijk.

Het schrijversduo wil met dit boek, en de methode die zij hebben bedacht, leerkrachten inspireren om de lesstof op een levendige manier over te brengen op de leerlingen, waardoor begrijpend lezen leuk en aantrekkelijk voor ze wordt. Dat lijkt mij een fantastisch idee. Als ik nu kijk naar het lesprogramma voor begrijpend lezen, dan zie ik saaie nieuwsfeiten die moeten worden gelezen waarna vragen over de gelezen tekst worden gesteld. Slaapverwekkend, lijkt mij. Ik vraag mij altijd af of je kinderen hiermee niet juist leert dat (begrijpend) lezen heel erg saai en vervelend is. Bovendien las ik afgelopen week dat deze manier om begrijpend lezen te onderwijzen inmiddels achterhaald is en niet schijnt te werken. De methode die in het boek wordt beschreven spreekt mij dan ook bijzonder aan en het schrijversduo heeft zeker mijn interesse gewekt!

De schrijvers stellen dat leerkrachten in het huidige onderwijssysteem moeten differentiëren om het aanbod aan te passen aan het niveau van de leerling. En dat iedere leerling zijn eigen unieke pad en eigen doelen heeft om te bereiken. Als leerkracht sta je voor de uitdaging zowel inspirator als coach te zijn: een leerkracht weet waar zijn leerlingen naartoe willen en wat hun doelen zijn. ‘Inspireren in de klas’ geeft leerkrachten hiervoor alle benodigde tools. De eerste drie hoofdstukken leggen het principe uit, waarna het boek concrete voorbeelden geeft om in de les te kunnen toepassen, die bovendien nog zijn onderverdeeld in de verschillende lesjaren. Voordeel is dat er geen nieuwe methodes hoeven worden ingevoerd.

Het boek is bedoeld om leerkrachten te inspireren om begrijpend lezen leuk en uitdagend te maken voor kinderen, zodat ze plezier krijgen in lezen waardoor ze spelenderwijs leesmeters maken en hun woordenschat vergroten. Het klinkt ook als een veel minder passieve methode waarbij kinderen juist actief en speels mee kunnen doen. Ik denk dat het als leerkracht zeker het proberen waard is! Volgens de schrijvers zullen de kinderen aan je lippen hangen om te luisteren naar je prachtige verhaal. Over het resultaat zijn ze duidelijk: enthousiaste leerkrachten, gemotiveerde leerlingen, hoge opbrengsten!

Corine Gorter

Pin It

Comments are closed.

Boek van de Week

Prachtige kunstwerken van steen

Categorie: Boek van de week, Prentenboek Steen voor steen – Tekst van Margriet Ruurs – Vertaling van Linda Jansma – Illustraties van Nazir Ali Badr – Uitgeverij Callenbach Steen voor steen van Margriet Ruurs en Nizar Ali Badr vertelt het verhaal…

Boek van de week archief
11-december-2017 | Lees verder | Reageer!