Yvonne Gebbe is tante Beun

Yvonne Gebbe (Gorinchem 1971) woont en werkt in Breda, samen met haar man David Rozemeyer fotograaf en dochter Meo.
Van oorsprong is Yvonne grafisch ontwerper. Vanaf 2002 werkt ze zelfstandig. Haar hart ligt bij het illustreren, maar gelukkig kunnen grafische uitingen ook getekend zijn, dat past veel beter bij haar. Ze vindt het heerlijk om vanuit haar handschrift te werken en ze bruist van de ideeën. Graag werkt ze samen met ontwerpers en fotografen.
Het is zeer uiteenlopend wat er op haar pad komt; logo’s, lesmethodes, sites, boeken, concepten, interieurs. Met inkt op papier, digitaal, muurschilderingen, styling, alles kan ze maken. Ze is heel trots op haar prachtige Knoetboek, Misschien was je vandaag wel geboren, een verhaal rond de twintig weken echo.

Het ligt voor de hand, maar waarom werk je onder de naam ‘Tante Beun’? Beun heeft toch een beetje negatieve bijklan?

Ja, klopt dat het een negatieve bijklank heeft. Vroeger speelde we een reclame na van het Bovag garantiebewijs, zat een ‘Beun de Haas’ in. Toen gingen vriendinnen mij ‘Beun’ noemen. Ik reageerde hier geïrriteerd op, vond het niet leuk, maar later negeerde ik het. ‘Beun’ bleef aan mij hangen door die vriendinnen. Ook op vervolgopleidingen. Toen één van mijn beste vriendinnen een dochter kreeg, werd ik ‘Tante Beun’. Eigenlijk is het wel een gekke naam die blijft hangen. Ik ben misschien ook wel een beetje gekke, creatieve tante die van alles doet. Dus het past wel!

Was je als kind al de beste tekenaar van de klas?

Ik weet niet of ik de beste was, maar vanaf de kleuterklas tekende ik al veel en graag. Veel details ook, toen al en nu nog steeds.

Las je in je jeugd kinderboeken? Welke zijn je bijgebleven?

Ik speelde meer buiten dan dat ik boeken las. Maar vond boeken van Roald Dahl, Koning van Kantoren, Oorlogswinter, Saskia en Jeroen, Guus Kuijer erg leuk. O ja, natuurlijk ook Suske en Wiskes en Jan, Jans en de kinderen hadden we thuis!

Maakte je ook stripverhalen of eigen boekjes?

Niet echt boekjes of verhalen, wel volle en goed gedetailleerde tekenvellen. Ik werkte ook graag lang aan één tekening, zodat het papier een beetje zacht werd.

Van wie heb je je talent geërfd, denk je?

Mmm… weet ik niet echt. Heb wel een familie waarin altijd gewerkt werd. Handwerk en naaien door mijn oma en moeder, handige vader met klussen. Het creëren is altijd aanwezig geweest in mijn jeugd.

Je bent eigenlijk grafisch ontwerper, maar illustreren doe je het liefst. Waarom?

Het ontwerpen is nog steeds heel leuk om te doen, maar er komen veel letters bij kijken. Het heeft een technische kant die mij niet zo ligt. Zoals tijdschriften helemaal opmaken, met kolommen en diverse lettertypes. Daar zijn andere mensen beter in. Bij illustreren werk ik vanuit mijn eigen handschrift. Vind ik fijn, voelt als dicht bij mijzelf.

Hoe zou je je stijl omschrijven of teken/werk je in verschillende stijlen?

Ik heb een duidelijk handschrift, ik teken met pen en inkt op papier en later bewerk ik het nog in de computer. Maar de kracht van het handschrift blijft! Het is een duidelijke, expressieve stijl. Styling voor fotografie vind ik ook leuk om te doen. Mijn vriend is fotograaf en samen maken wij ook beeld. Met een bevriende interieurarchitect kom ik vaak in projecten terecht waar ik muurschilderingen maak. Graag denk ik ook conceptueel mee bij opdrachten, het is belangrijk dat je eerst een goed idee verzint. Eigenlijk doe ik best verschillende dingen, dat maakt mijn werk afwisselend!

Je werkt graag samen met ontwerpers en fotografen en je kunt met allerlei materialen en onderwerpen uit de voeten. Waar ben je het beste in en welke onderwerpen liggen je niet?

Ik ben goed in ideeën verzinnen, denken in sferen en stijlen, samenwerken, tekenen natuurlijk en denken in uitvoering. Opmaken van een tijdschrift vind ik moeilijk.

Bij illustreren en werken in opdracht is planning belangrijk. Kom je wel eens in de problemen en moet je dan nachten doorwerken?

Als je goede planning maakt kun je lekker werken. Dan heb je de rust om aan een opdracht te werken. Gelukkig gaat alles in overleg. Nachten doorwerken doe ik niet. Soms heb je het natuurlijk wel eens druk, dan doe ik in de avond nog wat. Als het druk is geweest plan ik daarna wat rust in. Er moet ook wat ruimte zijn.

Welke illustratoren/kunstenaars bewonder je en hebben je misschien zelfs beïnvloed?

Sieb Posthuma, Thé Tjong-King, Marit Törnqvist, Charlotte Dematons, Rebecca Dautremer.

Welke klassieker zou je graag opnieuw van illustraties willen voorzien en waarom?

Oei.. moeilijk… er zijn er zoveel.. Ik hou heel erg van de verhalen van Toon Tellegen. Bijvoorbeeld ‘De verjaardag van alle anderen’. Volgens mij kan je daar heel fijn platen bij maken. Verjaardagen in het bos met allerlei dieren… en taart natuurlijk! Feestelijke kijkplaten.

Je illustreerde de serie Fashion Academy van Simone Arts. Heb je zelf iets met mode en modeontwerpers?

Ja, ik heb MBO Mode & Kleding gedaan. Daar kregen we ook ontwerpen, patroontekenen en naaien. Ik deed er de richting presentatie met grafisch ontwerp, ruimtelijk ontwerp en mode-illustratie, dat vond ik superleuk! Op de kunstacademie had je natuurlijk ook modevorming. Daar zaten vriendinnen van mij. Fashionmagazines zijn ook heerlijk, vooral om het tijdsbeeld, de trends en de fotografie te zien.

Veel illustratoren hebben de wens om een eigen prentenboek te maken. Heb jij die wens ook en zelfs al plannen?

Dat lijkt mij super leuk natuurlijk, maar ook moeilijk! Je moet een goed idee hebben en kijken voor welke doelgroep het is. Ik heb wat tips van mijn uitgever waar ik aan moet denken. Het is natuurlijk heerlijk om zo je handschrift te kunnen laten zien. O ja, en dan met extra’s voor de verkoop, knuffels ofzo. Ik heb een idee hoor, maar moet even inplannen wanneer ik er aan begin!

Hier mag je nog iets zeggen dat je kwijt wilt.

Ik vond het heel gezellig werken met Simone Arts! We hadden een leuke klik en hebben kinderen van dezelfde leeftijd als de doelgroep waar we voor werkte. Handig. Vanuit mijn modeachtergrond kon ik de nodige tips inbrengen en van haar kant kreeg ik weer suggesties voor illustraties. Met de dames van Uitgeverij Holland erbij wat het een hele gezellige samenwerking. Nu hopen dat er veel kinderen het boek met plezier gaan lezen! Wij hebben er met plezier aan gewerkt en volgens mij is dat te zien en te lezen!

Vragen: Pieter Feller

Andere recensies

De ontdekking van Holland – Jan Brokken – Atlas Contact – 302 blz. Dit boek draait om Hotel Spaander in Volendam. Al in de jaren tachtig van de vorige eeuw werd Jan Brokken attent gemaakt op het feit dat het ooit een verzamelplaats was...
Lees verder Categorie: Geschiedenis, Kunst & Cultuur, Non-fictie
| Reageer!
Ugly Girls – Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck, Sara Ohlsson – Vertaling: Lammie Post – Ploegsma – 256 blz. Toen ik dit boek in handen had vond ik het al heel bijzonder om te zien dat het door drie verschillende auteurs was geschreven. En nadat...
Lees verder Categorie: Young Adult
| Reageer!
Het eiland van Anna, Schokland en de geschiedenis van een thuis – Eva Vriend – Atlas Contact – 285 blz. In augustus 2023 bracht ik samen met mijn man een bezoek aan Schokland, het voormalige eiland in de Noordoostpolder, dat sinds 1995 tot het...
Lees verder Categorie: Boek van de week, Geschiedenis, Non-fictie
| Reageer!