“Bij de HKU was de toelating een soort Idols-achtig tafereel”

Carolien WestermannCarolien Westermann is geboren te Leiden op 31 Oktober 1988. Zij woont nu in Rotterdam. Ze studeerde aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Zij is al gespot als groot illustratietalent door o.a. de VPRO. Voor de VPRO-gids mocht ze een tekening maken over een onderwerp waar ze helemaal niets mee heeft. Het werd een tekening over wiskunde. Een interviewtje met de VPRO vind je hier.
Suzanne Paskamp van uitgeverij Xanten ontdekte Carolien Westermanns werk tijdens de afstudeerexpositie van de HKU en vroeg haar of ze interesse had om een boek te illustreren. Daar is ze nu volop mee bezig. Het is het prentenboek Rafelijntje van Pieter Feller over een oude vrouw en een pop. Het boek verschijnt in het voorjaar van 2014.

Uit wat voor gezin kom je?

Ik kom uit een warm gezin, mijn vader heeft een herenmodewinkel in den Haag waar mijn vader en moeder samen werken. Mijn moeder is Duitse. Ik heb nog een zusje, zij studeert op dit moment in Tenerife. Mijn opa was redelijk artistiek, hij was wiskundeleraar, maar tekende daarnaast vaak in zijn vrije tijd. Zijn tekeningen zijn heel anders dan die van mij, veel netter en preciezer. Ook mijn tante houdt zich bezig met kunst en schilderen. Ik ga met haar dan ook wel eens naar musea.

Ik neem aan dat je als kind al goed kon tekenen. Wanneer ontdekte je dat je van tekenen(illustreren) je beroep kon maken?

Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kind een grote fascinatie had voor prentenboeken. Ook begon ik op vroege leeftijd al met tekenen. Ik had steeds verschillende “ tekenperiodes” soms tekende ik een hele tijd alleen maar klokken, dan mensen, dan vosjes, het verschilde nogal. De vosjes zijn gebleven, die komen nog vaak terug in mijn illustraties. Als kind vroeg ik of prentenboeken tekenen een beroep was, want dat leek me wel wat. Mijn moeder vertelde dat illustratoren dit werk deden, op dat moment wist ik eigenlijk wel wat ik wilde worden. Ik was toen ongeveer zes jaar oud.

Waren er thuis veel boeken en las je als kind veel?

Mijn ouders lazen vaak voor uit prentenboeken, ook bekeek ik die zelf regelmatig, ik kan me herinneren dat we een abonnement op de Donald Duck hadden, maar daar had mijn zusje meer belangstelling voor.

Wat was destijds je favoriete boek?

Ik kan mij herinneren dat mijn favoriete kinderboek Monkie heette, het ging over een verloren speelgoedaap die terecht komt bij een poppendokter, uiteindelijk vindt het jongetje de pop terug. Ik vind het heel leuk en bijzonder dat het eerste prentenboek dat ik nu illustreer qua verhaal iets wegheeft van mijn favoriete prentenboek toentertijd.

Je volgde de opleiding op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Wat was dat voor opleiding? Hoe verschilt die met een gewoon lyceum?

Het Grafisch lyceum heeft mij een hoop geleerd, ik ben zeer blij dat ik deze opleiding heb gedaan voordat ik naar de kunstacademie ging. Zo leer je op het Grafisch Lyceum hoe je bijvoorbeeld met Photoshop om moet gaan, basisdingen die van groot belang zijn en nog wel eens willen achterblijven op de academie. Ook kreeg ik tekenles en schilderles, leerde hoe je in perspectief moet tekenen enzovoort. Ook heb ik op het Grafisch Lyceum de Plusklas gevolgd, hier leerden ze je vrijer denken en op andere manieren met opdrachten omgaan, dit heeft me ook verder geholpen binnen de stijl waarin ik nu teken.

Kwam je makkelijk op de Hoge School voor de Kunsten?

Bij de HKU was de toelating een soort Idols-achtig tafereel, er waren twee rondes. In de eerste ronde moest je je werk laten zien, degene die doorgingen kregen een aantal opdrachten, blijkbaar waren ze tevreden. Ik was wel enorm zenuwachtig.

Je bent net afgestudeerd. Waar wil je je geld mee gaan verdienen?

Ik hoop natuurlijk straks mijn geld te verdienen met verschillende illustratie-opdrachten, en dan hopelijk zo veel mogelijk prentenboeken want dat vind ik echt het meest fijn om te doen. Nu werk ik nog part-time in een kunstmateriaalwinkel, een erg leuke bijbaan want ik leer een hoop over materiaal.

Je bent nu je eerste prentenboek aan het illustreren. Wat is er leuk aan illustreren en wat minder leuk?

Er is niets dat ik niet leuk vind aan het illustreren van dit prentenboek, ik was ook enorm blij toen ik de opdracht kreeg.

Hoe maak je de illustraties? Met de hand, op de computer of beide?

Ik begin mijn illustraties nooit digitaal. Ik vind het juist fijn om met verschillende materialen te werken, schilderen, aquarelleren en collage bieden je ook de mogelijkheid om fouten te maken, juist door deze onverwachtse fouten krijg ik nieuwe ideeën. Later bewerk ik de illustraties in Photoshop.

Welke illustratoren bewonder je en waarom?

Mijn favoriete illustratrice is Isabelle Arsenault, ik ben verliefd op haar werk. Je ziet dat ze liefde stopt in al haar illustraties. Ook het werk van Violeta Lopiz en Marije Tolman bewonder ik. En natuurlijk Brecht Evens, En vele andere.

Welk bestaand boek van een beroemde schrijver zou je graag hebben willen illustreren? Of helemaal opnieuw willen illustreren?

De Eend, de Dood en de Tulp van Wolf Erlbruch zou ik graag willen illustreren, een mooi emotioneel verhaal.

Heb je plannen om helemaal zelfstandig een prentenboek te gaan maken?

Ik heb vier jaar geleden een verhaaltje geschreven en hierbij de prenten gemaakt, ik heb het zelfs nog opgestuurd naar uitgevers. Helaas waren ze toen niet geĂŻnteresseerd. Als ik er nu naar terugkijk ben ik ook niet meer tevreden over het werk, ik illustreer op een andere manier nu. Ik heb wel weer een opzet voor een verhaal in mijn gedachten, dit wordt alleen geen prentenboek maar een kleine illustratieve strip. Het lijkt me wel leuk om het verhaal dat ik toentertijd geschreven heb opnieuw te illustreren, wellicht met hulp van een schrijver, die kan het verhaal wellicht fine-tunen.

Wil je hier je favoriete boeken noemen?

Vanuit de Verte is een van de boeken die mij enorm geraakt heeft, zo’n verhaal dat de hele dag nog door je hoofd blijft spoken. Qua stripboeken vind ik de boeken van Brecht Evens prachtig, ook het verhaal Portugal van Cyril Pedrosa is bijzonder.

Carolien zoekt nog nieuwe opdrachten! Bekijk haar werk op haar website.

Andere recensies

Stemmen in het duister – Nicci French – Vertaling: Lidwien Biekmann en Koos Mebius – Ambo Anthos – 442 blz. Na de succesvolle Frieda Klein-reeks maakten we vorig jaar in Wie heeft Charlotte Salter gezien kennis met een nieuw personage, rechercheur Maud O’Connor. Het lijkt...
Lees verder Categorie: Thrillers & Spanning
| Reageer!
Olifant heeft kriebel – Kaj Driessen – Illustraties: Barbara de Wolf – Samsara – 40 blz. Hoe komt een olifant aan die kriebel op zijn rug? Of beter gezegd: hoe komt hij er van af? Hij probeert van alles, maar hij kan zelf niet...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!
De ontdekking van Holland – Jan Brokken – Atlas Contact – 302 blz. Dit boek draait om Hotel Spaander in Volendam. Al in de jaren tachtig van de vorige eeuw werd Jan Brokken attent gemaakt op het feit dat het ooit een verzamelplaats was...
Lees verder Categorie: Geschiedenis, Kunst & Cultuur, Non-fictie
| Reageer!