Een soepeler lichaam zonder krachtsinspanning

21-april-2015 | Categorie: Non-fictie, Sport, Hobby & Lifestyle

Yin Yoga – Stefanie Arend – Panta Rhei – 174 blz.

yin-yogaHet enige wat je ervoor nodig hebt is een oefenmat en een portie geduld, en als je dat laatste van nature niet hebt, helpt yin yoga je het te ontwikkelen. Yin yoga is de zachtste yogavorm die er is. Waar andere yogavormen zich richten op zowel kracht als flexibiliteit, is yin yoga enkel en alleen gericht op het versoepelen van spieren, gewrichten en diepere weefsels. Het is een verstilde yogavorm, waarin de houdingen allemaal minimaal drie minuten worden aangehouden. Iedere houding voer je met ontspannen spieren en op je eigen niveau uit. Dat laatste benadrukt de auteur van het boek Yin Yoga zeer specifiek. Zij gaat er vanuit dat je eigen lichaam je belangrijkste yogaleraar is en dat het de kunst is om te leren voelen wat wel en niet bij jou en jouw lichaam past. Jouw niveau is helemaal prima en je hoeft niet aan een zogenaamde ‘norm’ te voldoen.

In het westen krijg je namelijk steeds vaker het idee dat het bij yoga gaat om hoe lenig en sterk je wel niet bent en hoe cool je er wel niet uitziet in je hippie yogaoutfit, en daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom hoe je iets ervaart, niet of je leniger, sterker, slanker of knapper bent dan iemand anders. Ook strammere of corpulentere mensen kunnen yoga beoefenen en zullen daar juist enorm veel baat bij hebben. Arend schrijft:

“Wat bij de westerse yoga nogal eens vergeten wordt, is het feit dat yoga een paar duizend jaar geleden ontworpen werd voor Indiase jongemannen. Voor hen werden de lichamelijke oefeningen, de asana’s, ontwikkeld. Maar in onze huidige westerse wereld zijn er maar weinig mensen die de lichaamsbouw hebben van een jonge Indiase man. Ieder mens heeft een bepaalde opvouw van beenderen, waarvan er geen tweede bestaat. Dat betekent dat de ene yogabeoefenaar nooit een asana op precies dezelfde manier kan uitvoeren als een andere.”

Ze schrijft ook dat het geen enkele zin heeft om maar gewoon na te doen wat er in een boek staat of wat een bepaalde leraar verkondigt. Iets wat goed is voor een Indiase jongeman kan voor iemand met een andere lichaamsbouw misschien juist schadelijk zijn. Yin yoga geeft je alle ruimte om te experimenteren en te onderzoeken wat voor jou prettig aanvoelt en wat bij jou past.

Dat wil niet zeggen dat je tijdens het beoefenen van yin yoga geen ongemak kunt ervaren. Natuurlijk kom je jezelf tegen en zullen er asana’s zijn die je als lastig ervaart. Arend geeft in haar boek de nodige handzame tips en varianten, die je kunnen helpen om een houding beter vol te houden.

Voordat ze de diverse houdingen behandelt, geeft ze een heldere uitleg over meridianen, organen en chi-energie, en over de uitwerkingen van yin yoga op je lichaam.
In het praktijkgedeelte legt ze in korte, heldere teksten de oefeningen uit en vertelt ze welke organen en lichaamsdelen ze beïnvloeden. Aan het eind van het boek besteedt ze aandacht aan een aantal specifieke series die correleren met diverse organen.

Het is Arend zelf die je op de foto’s ziet, maar laat je niet door haar lenigheid uit het veld slaan. Zij is een ervaren yogadocente en heeft er al heel wat jaren oefening op zitten. Nogmaals, yoga is geen wedstrijd, yoga is een persoonlijk beleving die voor iedereen anders is.
Overigens vind ik een paar houdingen (zoals die op de cover) niet onder beginnershoudingen vallen en die sla ik of over, of ik zoek een manier om ze zo aan te passen dat ik ze kan uitvoeren. Arend geeft hiervoor ook tips.

Regelmatige beoefening van yin yoga zorgt voor een soepeler, meer ontspannen lijf, draagt bij aan regeneratie van lichaamscellen, versterkt je immuunsysteem, maakt je bewuster van je lichaam, verdiept je ademhaling en ontspant je geest. Dit boek is daarbij een uitstekend hulpmiddel.

Tiny Fisscher

Pin It

Comments are closed.

Boek van de Week

Zeemeerminnen in het achttiende-eeuwse London

Categorie: Boek van de week, Historische roman, Literatuur, Roman

De meermin en de courtisane – Imogen Hermes Gowan – vertaling: Carla Hazewindus en Anne Jongeling – Atlas Contact – 575 blz. Bij de eerste blik op de omslagillustratie, moest ik meteen denken aan het…

Boek van de week archief

9-februari-2019 | Lees verder | Reageer!