Even gelukkig als een tekst goed op papier staat

1-maart-2014 | Categorie: Interview

Mirjam HildebrandMirjam Hildebrand werd in 1985 geboren in Haarlem. Zij studeerde Psychologie aan de Universiteit Leiden en rondde die studie in 2008 af, met als specialisatie Kinder- en Jeugdpsychologie. In het dagelijks leven geeft zij individuele therapie aan zowel kinderen als volwassenen en verzorgt zij groepstrainingen voor kinderen.
Omdat creatief schrijven van kind af aan een passie was, besloot ze in 2013 het schrijven weer op te pakken en hierbij haar specialisme in te zetten. Gewend om het innerlijke leven en het gedrag van mensen te observeren en analyseren, werd het tijd om dit in fictie te verwerken. Haar liefde voor theater en haar fantasievolle geest, helpen haar om verhalen levendig op papier te krijgen.

Uit wat voor gezin kom je? Werd er veel gelezen?

Ik kom uit een warm gezin met een drie jaar oudere zus. Mijn vader werkt als ambtenaar en mijn moeder in het ziekenhuis en tot voor kort bij de KLM. We konden reizen met korting, wat mijn wereldbeeld heeft vergroot.
Mijn moeder heeft een goedgevulde boekenkast. Altijd gehad. Als zij zit te lezen, verdwijnt de wereld om haar heen. Dat lijkt me heerlijk. Ik heb wat dat betreft meer de genen van mijn vader: een stuk sneller afgeleid. Wij missen nauwelijks prikkels. Soms vermoeiend.
Mijn zus praat graag. Binnen ons gezin werden veel gesprekken gevoerd, waarbij ik vaak luisterde, wegdroomde en dan weer alles wilde weten wat er gezegd was.
Voor het slapengaan werden we altijd voorgelezen en mijn vader verzon vaak zelf een verhaal. Later ben ik blijven lezen voor het slapengaan.

Hoe oud was je toen je je eerste verhaal schreef?

Ik denk dat ik negen jaar was toen ik in een schriftje een aardig verhaal opschreef. Het ging over twee vriendinnen die een bijzondere steen vonden tijdens het spelen. Doordat ze ruzie maakten gebeurde er iets met die steen. Ik schreef altijd al graag opstellen waar ik dan tekeningen bij maakte. Van mijn elfde tot mijn dertiende werkte ik samen met een vriendin aan een thrillerboekje. We wisselden wekelijks het schrift uit.

Wat las je zelf voor je twaalfde? Kon je helemaal wegdromen in een boek en de wereld om je heen vergeten?

Toen we klein waren werden we voorgelezen uit Wiplala en Pluk van de Petteflat. Ook Jip en Janneke en Pinkeltje waren mijn favorieten.
Nee, ik kon mezelf niet snel verliezen in een boek. Ik droomde vaak weer weg. Toen ik zelf begon te lezen, las ik vaak kleine stukjes. Als kind was ik te druk bezig met mijn eigen fantasievolle spelletjes
Toen ik ouder werd las ik de boeken van Roald Dahl, Anke de Vries en Tonke Dragt. Blauwe Plekken van Anke de Vries vond ik zo aangrijpend. Ik weet nog goed dat ik in de brugklas voor een opdracht voor school een brief heb geschreven aan de hoofdpersoon waarin ik haar bemoedigend toesprak en ik maakte er tekeningen bij van de knuffelbeer die zo belangrijk voor haar was. Wat me raakte was de kwetsbaarheid en de angst die het kind dat even oud was als ik, voelde. Hoe zou ze het gaan oplossen, want het was wel haar moeder die haar mishandelde…?

De vraag is lastig, maar toch stel ik hem. Waarom wil je schrijver worden?

Goeie vraag… Om mensen te raken of aan het denken te zetten. Wellicht ook wel om troost te bieden of om kinderen krachtiger te maken. Voor mezelf is het een bezigheid waar ik me heel prettig bij voel. Ik kan diep gelukkig zijn wanneer een tekst goed op papier staat (voor eventjes dan).

Wat voor schrijver ben je? Werk je systematisch op vaste tijden? Maak je een schema voor een boek of werk je juist intuïtief?

Ik begon in maart 2013 met schrijven in een periode van veel lichamelijke pijn. Het ongelukkige was dat ik niet kon zitten en bij de minste beweging had ik enorme pijn. Liggend en staand vond ik de afleiding van het schrijven op mijn Ipad, wanneer de pijn een beetje te hanteren was. Ik schreef dus op geleide van de pijn. Momenteel werk ik weer wat meer, maar ben ik elke dag wel met schrijven bezig. Sommige dagen alleen door gesprekken te voeren met andere schrijvers, even wat bij te lezen op het forum of door te brainstormen over mijn manuscript en andere dagen heb ik meer tijd en inspiratie en creëer ik een heel verhaal. Voor mijn roman heb ik wel een schema gemaakt. Of ik me er aan hou is een tweede ding.

Je eerste kinderboek Rumme Rups wordt binnenkort uitgegeven. Waar gaat het over en kon je het makkelijk bij een uitgever onderbrengen?

Het boek gaat over een rupsje dat angstig is om uit te groeien tot een vlinder. Gelukkig wordt hij bijgestaan door zijn insectenvriendjes en krijgt hij heel wat tips om zijn angst te overwinnen. De thema’s die op speelse wijze worden behandeld zijn angst voor groei en verandering, en faalangst. Het boek bevat tips voor ouders en voorbeeldvragen die aan de kinderen gesteld kunnen worden.
Ik heb het manuscript eerst naar drie grotere uitgeverijen opgestuurd. Van eentje kreeg ik een algemene afwijzing dat het niet in hun fonds paste. Van de andere twee kreeg ik wat meer uitleg. Eén van de grote zei me dat ze het verhaal zeker leuk vonden, maar dat ze in deze tijden alleen nog maar prentenboeken uitgeven als vertaling van boeken die in het buitenland al een succes zijn gebleken en waarvan de illustraties al zijn gemaakt, of boeken van bekende schrijvers. De andere uitgeverij gaf eenzelfde soort boodschap en zei dat je nu echt Annie M.G. moet heten om een kleuterboek op rijm te kunnen uitgeven bij hen. Onmogelijk dus, concludeerde ik. En toen kwam Droomvallei op mijn pad en bofte ik dat ook zij enthousiast waren en mijn boekje wel graag wilden uitgeven.

Rumme Rups komt uit bij Droomvallei. Wat is dat voor uitgeverij?

Het is een jonge uitgeverij; in 2011 opgericht, die positieve, inspirerende en vaak kleurrijke boeken uitgeeft. De boeken zijn vaak voor een specifieke doelgroep gemaakt. Ik vind de samenwerking met de uitgeverij heel prettig verlopen. De uitgever is nauw betrokken bij het proces en denkt goed mee, maar de auteur draagt het risico van de meeste kosten.

Er zijn een paar verhalen van je gepubliceerd in bundels. Wat zijn dat voor verhalen?

Veelal vallen ze onder het genre spanning en er zit ook drama en wat erotiek in.
Verstikkende Liefde – te lezen in de bundel Verliefd, verloofd, vermoord. Uitgeverij Pamac. November 2013
Verleidelijke belofte – te lezen in de bundel Zonden van een minnares. Uitgeverij Scelta Publishing. Feb 2014
Het meisje mekkert – te downloaden in de app van pikas media op smartphone en tablets.
Jan 2014
Opgenomen – bundel Ruis. Uitgever nog onbekend. Eind 2014
Levensechte Lara – bundelnaam nog onbekend – Uitgeverij Pamac. Midden 2014

Doe je vaak mee aan verhalenwedstrijden?

In 2013 heb ik aan een aantal verhalenwedstrijden meegedaan. Ik werd vier keer geselecteerd om in een bundel te komen en een verhaal werd goed bevonden om in de Pikas-app te verschijnen. Ik ben er nog steeds verbaasd over dat het vanaf de start zo goed is gegaan. Mijn eerste korte verhaal dat ik schreef en inzond, werd direct opgenomen in een bundel. En zo ging dat ook bij de andere drie; geen bundelwedstrijd waar ik aan meedeed is aan mijn neus voorbij gegaan. Wel wat ‘verloren tekstjes’ bij andere inzendingen.

Je hebt psychologie gestudeerd. Heb je wat aan die studie bij het schrijven?

Ik denk het wel. In mijn studie was persoonlijkheidsleer één van mijn vakken en ik denk dat ik mijn kennis van menselijk gedrag wel degelijk meeneem in karaktervorming. Misschien, doordat ik in mijn werk gewend ben om in de ziel te kijken, gaat het mij natuurlijker af om emoties te verwerken in een verhaal.

Wil je uiteindelijk voor volwassenen gaan schrijven of voor kinderen?

Ik ben een ontzettende allrounder. In mijn werk als psychologe ook. Ik werk graag met jonge kinderen en hun ouders. Rumme Rups past wat dat betreft erg bij mij. Het is een thema dat speelt bij kinderen van 3 tot 7 jaar, maar ook ik als volwassene betrap mezelf er nog weleens op dat ik wat angstig ben voor groei en verandering en om te laten zien wat ik kan en niet kan.
Maar ik werk ook graag met pubers en adolescenten.. Zo herkenbaar en dichtbij wat ze vertellen, maar tegelijk voel ik natuurlijk dat ik deze fase al achter me heb gelaten. De Young adult roman waar ik aan werk laat zien met welke thema’s een meisje van vijftien, dat voorloopt in de evolutie, worstelt. Heerlijk om mijn fantasie de vrije loop te laten gaan. Voor volwassenen schrijven vind ik het spannendst, maar gaat me toch best goed af.

Ben je nu met een boek bezig?

Ik werk aan een manuscript genaamd Voorlopers. Het betreft een Young Adult roman met elementen uit het fantastische genre.

Welke schrijvers zijn je grote voorbeelden?

Michael Zusak vond ik erg mooi werk afleveren met De boekendief. Wat een geweldige symboliek zit er in dat boek en wat een taalkunst!
Paulo Coelho zet me aan het denken en weet me altijd te raken, bijvoorbeeld met Elf minuten. Irvin Yalom, schrijver en psychiater doet hetzelfde met me: een diepzinnig denker en meeslepend verteller.
Ik zou graag eens een thriller schrijven in de stijl van Saskia Noort (De eetclub en Debet), of René Appel.
Maar nu werk ik aan een fantasyroman voor Young adults en zijn schrijvers als J.K. Rowling en Stephanie Meyer een voorbeeld. Hoewel mijn verhaallijn en schrijfstijl niet erg op die van hen lijkt, inspireert het me wel om te zien hoe zij hun lezerspubliek kunnen meeslepen in een wereld vol verschijnselen die wij in onze wereld niet kennen.
Een boek dat bij me is blijven hangen is: De gifhouten bijbel van Barbara Kingsolver. Vooral mooi vind ik hoe ze de perspectiefwissel inzet en kan schrijven vanuit een kind, puber en volwassene in één boek. Het vertelt tevens veel over het Belgische Kongo in de jaren ‘50 en ’60; de natuur, cultuur, gevaren en de enorme invloed die Amerika had.

Hier is nog ruimte om te zeggen wat je graag kwijt wilt.

Rumme Rups zal 24 mei worden uitgegeven en is vanaf heden hier te bestellen op . Op deze pagina lees je over de winactie (bestel vóór 14 april en win!), de scholenactie en kun je een filmpje als inkijkexemplaar bekijken. De boekpresentatie is op zaterdag 24 mei om 16.00 uur in boekhandel H. de Vries te Haarlem.

Vragen: Pieter Feller

Pin It

1 Reactie

  • Hoi Mirjam,

    Vol trots en bewondering heb ik je interview gelezen. Niet alleen omdat ik dat als vader vind, maar vooral omdat je in deze fase van je leven in staat bent zulke leuke, mooie, spannende en inspirerende verhalen te schrijven. Met recht een allround schrijfster voor ieder wat wils, waarbij je creativiteit, kennis en fantasie weet te combineren. Wat mooi dat je deze talenten hebt en ook gebruikt. Soms denk ik wel eens waar haalt ze het vandaan? Ga zo door, want het smaakt naar meer.

    Xx je vader

Boek van de Week

Europa’s verleden, heden en toekomst

Categorie: Boek van de week, Literatuur, Roman

Grand Hotel Europa – Ilja Leonard Pfeijffer – De Arbeiderspers – 547 blz. Al heel wat boeken van deze auteur heb ik gelezen. Meestal heb ik niet zo erg genoten. In zijn boek over Genua

Boek van de week archief

15-januari-2019 | Lees verder | Reageer!