Tineke Meirink erfde tekentalent van haar opa

16-mei-2015 | Categorie: Interview

Tineke Meirink1Illustratrice Tineke Meirink is in Utrecht geboren en opgegroeid in Houten. Na de middelbare school volgde ze de Kunstakademie in Den Bosch. Nu woont en werkt ze al een jaar of vijftien in Groningen. Ze tekent sinds augustus 2014 in de gezamenlijke studio Push&Pull in Groningen, waar ze haar atelier heeft. Meestal werkt ze op papier, met potlood en penseel of in Photoshop. Ze kan erg genieten van kleine grapjes in haar tekeningen en ze experimenteert graag met verschillende materialen. Tijdens het werken luistert ze altijd naar muziek, die geeft haar goeie zin en energie. Opdrachtgevers waar ze regelmatig voor werkt, zijn: o.a. uitgeverij Zwijsen, Malmberg, Averbode, Clavis, Sesamstraat en ook voorparticulieren. Haar illustratiewerk richt zich voornamelijk op kinderen. Je kunt het tegenkomen in boeken, tijdschriften en op televisie. Ze maakt daarnaast ook vrij werk.

Uit wat voor gezin kom je? Zit er nog meer tekentalent in de familie?

Ik kom wel uit een creatief gezin. Maar niet zozeer tekenen. Mijn vader is heel handig en maakt van alles met hout. Mijn moeder is creatief in de keuken en mijn zus kan goed fotograferen en bouwt en knutselt daarnaast van alles. Het tekentalent komt waarschijnlijk van mijn opa. De vader van mijn moeder. Als ik er vroeger logeerde gingen we vaak samen tekenen. Meestal vogels.

Ik neem aan dat je als kind al goed kon tekenen. Wanneer ontdekte je dat je van tekenen(illustreren) je beroep kon maken?

Ik tekende inderdaad vanaf jongs af aan. Naast voetballen was dat het liefste wat ik deed. Eerst tekende ik vooral strips. Later ook vogels en portretten. Ik ging naar de Kunstakademie met het idee autonoom te gaan doen. Toen ik ontdekte dat er ook iets was als ‘illustratieve vormgeving’ besloot ik die richting te kiezen.

Waren er thuis veel boeken en las je als kind veel? Strips, kinderboeken? Of was je een knutselkind?

Mijn zus was een knutselkind (nog steeds trouwens) Ik was meer van de boeken. Ik las heel erg veel. Dat duurde eigenlijk tot ik in 6VWO zat en ik zestig boeken voor mijn boekenlijst moest lezen. De lol is er toen een beetje vanaf gegaan. Jammer. Ik lees natuurlijk nog steeds wel. Maar niet meer zo veel als vroeger.

Wat was destijds je favoriete boek?

De beste herinneringen heb ik aan boeken die ik las toen ik nog op de basisschool zat. Het meest fan was ik van de Kameleon-serie. Ik heb een slecht geheugen, dus waarom precies weet ik niet. Ik denk dat ik de avonturen die zij beleefden in de boeken, ook zelf graag mee zou hebben gemaakt.

Je volgde de opleiding op de Kunstakademie in Den Bosch. Wat heb je daar geleerd wat je nog veel toepast?

Poeh, dat is lastig. Op de Akademie heb je de kans veel verschillende dingen uit te proberen. Dat doe ik nu nog steeds graag. Nieuwe werkwijzen, nieuwe materialen uitproberen, samenwerkingen aangaan. Maar dat kan ook heel goed komen doordat ik snel verveeld ben en dan weer op zoek ga naar nieuwe uitdagingen.

Hoe zou je je stijl willen omschrijven?

Ik heb verschillende stijlen. Maar mijn werk is over het algemeen figuratief, helder en humoristisch (als ‘t even kan).

Is illustreren een full-time baan of doe je er nog dingen naast?

Nee, dit doe ik full-time.

Op welk boek ben je het meest trots en waarom?

Naast de Willewete-serie en Klop, klop, klop en Druk, druk, druk ben ik toch het meest trots op Zacht zijn de wolken met Rian Visser. In het boek (dat nu alleen nog als app verkrijgbaar is) staan twintig prachtige begrippenversjes. Elk gedicht heb ik op zo’n manier geïllustreerd dat het paste bij het begrip. Fantastisch om te doen.

Hoe maak je de illustraties? Met de hand, op de computer of beide?

Beide.

Waar ben je nu mee bezig?

Momenteel werk ik aan twee boeken voor uitgeverij Zwijsen. Daarnaast ben ik met een aantal verschillende projecten bezig waaronder een boek voor een Franse uitgever , een videoclip, een animatieproject, een project met mijn oud hout en een project over afvalkunst.

Welke tekenaars/kunstschilders/illustrators bewonder je en waarom?

Ik vind het werk van Chuck Groenink fantastisch. Hij kan alles zo lijkt het. Heeft gevoel voor kleur, compositie en tekent heel erg goed. Het werk van Isidro Ferrer is ook geweldig. Prachtig hoe hij opdrachten naar zijn hand zet. En na het zien van de documentaire A Bigger Picture ben ik erg van het werk en de werkwijze van David Hockney gaan houden. Het is inspirerend hoe hij zichzelf steeds weer opnieuw uitvindt en nieuwsgierig blijft.

Welk bestaand boek van een beroemde schrijver zou je graag hebben willen illustreren? Of helemaal opnieuw willen illustreren?

Dat verlangen heb ik eigenlijk helemaal niet. Ik zou wel graag met bepaalde auteurs willen samenwerken. Met Bibi Dumon Tak bijvoorbeeld.

Heb je plannen om helemaal zelfstandig een prentenboek te gaan maken?

Ik heb altijd plannen en dit zou er zomaar eentje van kunnen zijn.

Wil je hier je favoriete boeken noemen?

Van Aap tot Zip
van Wim Hofman, Iep! Van Joke van Leeuwen), Het moest maar eens gaan sneeuwen van Tjitske Jansen en Verf van Hans Den Hartog Jager.

Hier is nog ruimte om iets te zeggen dat je graag kwijt wilt.

‘Alleen een goed idee is echt niet voldoende. Je moet het ook gaan dóén. En volhouden.’ (Jeroen van Erp)

Vragen: Pieter Feller

Pin It

Comments are closed.

Boek van de Week

Nederlands grootste vissersdorp gefileerd

Categorie: Boek van de week, Mens & Maatschappij, Non-fictie, Religie

De ontdekking van Urk – Matthias M.R. Declercq – Podium – 326 blz. Bij de naam “Urk” zal iedere Nederlander wel denken aan vis, kotters, gelovig, kerken en een aantal zal wellicht ook denken aan…

Boek van de week archief

25-november-2020 | Lees verder | Reageer!