Vermakelijk sarcastisch boekje over frustraties aan de kassa

De eindeloze frustraties van kassamedewerkers – Mara Kraaijenbrink – BBNC – 124 blz.

De eindeloze frustraties van kassamedewerkers‘Hou jij de bon maar, voor in je plakboek!’. Hoe vaak krijgen kassamedewerkers deze zin wel niet te horen als ze de kassabon aan de klant geven? Vaak, zo merkte Mara. Heel vaak. En daar blijft het niet bij. Wat dacht je van ‘Alleen als je telefoonnummer erop staat!’, ‘Ja! Bewijs van goed gedrag hè?’ en ‘Ja, anders mag ik niet thuiskomen van mijn vrouw!’.

Mara Kraaijenbrink studeerde Taal, Mens en Maatschappij aan de Universiteit Utrecht en werkte naast haar studie vijf jaar lang als caissière bij een grote supermarktketen. Uit haar contact met klanten vloeide in 2013 de Facebookpagina ‘Frustraties van kassamedewerkers’ voort die binnen vier maanden meer dan 45.000 likers binnenhaalde. Inmiddels is er een boekje van verschenen: De eindeloze frustraties van kassamedewerkers. Kassamedewerkers uit heel Nederland stuurden frustraties in, waaruit Mara de beste en grappigste selecteerde.

De eindeloze frustraties van kassamedewerkers is een grappig boekje vol anekdotes en lijstjes over het contact en omgang met klanten. Het is geen roman en er staan alleen korte, waargebeurde verhalen in. Als kritische lezer kun je soms denken: is het niet allemaal wat overdreven? Het prototype irritante klant wordt naar voren geschoven en zijn gedrag wordt in de spotlights gezet. En kinderen rennen door de supermarkt, maar moeten ze daarom maar thuisblijven?

Ook staat het boekje vol memes, een fenomeen op internet waarbij afbeeldingen in combinatie met teksten worden gebruikt om iets aan te kaarten. Zo staat er meerdere malen dezelfde kassamedewerker met een grote glimlach op een afbeelding met teksten als: ‘Wat vriendelijk! Dat u al bent weggelopen voordat ik u de kassabon heb kunnen aanbieden!’ en ‘Nee hoor, deze kassa is niet open. IK ZIT HIER VOOR DE LOL’.

Het boekje is met name leuk voor mensen die achter de kassa werken of hebben gewerkt vanwege de herkenbaarheid van situaties. Met sarcasme wordt gesproken over klanten die het beurtbalkje niet gebruiken, zeuren over aanbiedingen of voortijdig hun pinpas uit de pinautomaat halen. Maar ook voor de rest van werkend Nederland is het vermakelijk om te lezen. Tijdens het lezen denk je onbewust na over je eigen gedrag in de supermarkt. Voor de mensen die zichzelf herkennen als één van die lastige klanten, lees het door en doe er iets mee. Alsjeblieft. Voor de gemoedsrust van de kassamedewerker.

Gaetana Ferla

Andere recensies

Lilly, Hanna en de zeven omaatjes – Elsa Paulson – Vertaling: Mijke Hadewey van Leersum – 32 blz. Wat een leuke en intrigerende titel, dacht ik toen ik dit boek kreeg aangeboden. Het is het prentenboekendebuut van Elsa Paulson. Ze is een Zweedse illustrator...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!
Stemmen in het duister – Nicci French – Vertaling: Lidwien Biekmann en Koos Mebius – Ambo Anthos – 442 blz. Na de succesvolle Frieda Klein-reeks maakten we vorig jaar in Wie heeft Charlotte Salter gezien kennis met een nieuw personage, rechercheur Maud O’Connor. Het lijkt...
Lees verder Categorie: Thrillers & Spanning
| Reageer!
Olifant heeft kriebel – Kaj Driessen – Illustraties: Barbara de Wolf – Samsara – 40 blz. Hoe komt een olifant aan die kriebel op zijn rug? Of beter gezegd: hoe komt hij er van af? Hij probeert van alles, maar hij kan zelf niet...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!