Het voorkomen van herrie in je hotel

De zeven regels van meneer Reimers – Ria Harmelink – Haystack – 127 blz.

meneer-reimersRia Harmelink is journalist, tekstschrijver en eindredacteur. Willem Reimers (beter bekend als meneer Reimers) is hotelier en televisiepersoonlijkheid. Hij vertelde zijn verhaal over gastvrijheid, ondernemen en goed fatsoen aan Ria Harmelink die het optekende in dit handzame en vlot lezende verhaal.
Als je het boek openslaat vind je de inhoudsopgave als een menukaart afgebeeld en tref je als voorgerechten een voorwoord van Herman den Blijker en een inleiding van meneer Reimers zelf aan. Herman den Blijker is chef-kok en samen met meneer Reimers te zien in televisieseries als “Herrie in het hotel”. Ook is hij gemiddeld twee avonden per week gastheer in het restaurant Las Palmas van den Blijker.

In de inleiding vermeldt Reimers dat zijn zeven regels niet uit de lucht komen vallen. Opgegroeid in een gezin waar discipline en etiquette hoog in het vaandel stonden. Hij kreeg wat hij nodig had, maar werd zeker niet verwend. Zelf werken voor de extra dingen die je wilt hebben werd er met de paplepel ingegoten en heeft hem gevormd tot waar hij nu is. Vijftig jaar werkervaring en ondernemingservaring. In zijn zeven regels vertelt hij zijn gedachten over goed ondernemerschap. Zeven regels waarnaar hij zelf gewerkt heeft en succesvol mee is geworden.

Het hoofdgerecht beslaat de zeven hoofdstukken die elk een van de zeven regels uitlegt aan de hand van praktische voorbeelden en anekdotes. Ook laat hij weten waarom het zo belangrijk is om een goede indruk bij je gasten achter te laten, met twee woorden te spreken en onzichtbaar aanwezig te zijn. Enkele regels zijn ‘gastvrijheid is geen luxe maar een noodzaak’ en ‘je moet altijd voor een tien gaan’.

Het geheel wordt afgesloten met een klein nagerechtje. Een korte biografie van Willem Reimers. Omdat zijn carrière al in het verhaal zelf wordt besproken, had die van mij wel achterwege gelaten kunnen worden. Het is zeker geen saai managementboek over het ondernemerschap geworden maar een heerlijk boekje wat lekker weg leest en bij veel momenten heb je een stukje herkenning, omdat je die situatie voor je kunt halen. Sommige regels liggen voor de hand en zijn zo simpel dat het je zal verbazen hoe vaak het dan in de praktijk nog mis kan gaan. Hier en daar wordt er wel eens in herhaling vervallen, maar dat is niet al te storend, omdat het relevant is voor dat stukje tekst en het verhaal in vlot tempo door blijft lopen. Een verhaal met een lage drempel dat niet alleen voor de ondernemers een aanrader is maar ook voor iedereen die met wat voor vorm van dienstverlening dan ook te maken heeft.

Conny Schelvis

Andere recensies

Olifant heeft kriebel – Kaj Driessen – Illustraties: Barbara de Wolf – Samsara – 40 blz. Hoe komt een olifant aan die kriebel op zijn rug? Of beter gezegd: hoe komt hij er van af? Hij probeert van alles, maar hij kan zelf niet...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!
De ontdekking van Holland – Jan Brokken – Atlas Contact – 302 blz. Dit boek draait om Hotel Spaander in Volendam. Al in de jaren tachtig van de vorige eeuw werd Jan Brokken attent gemaakt op het feit dat het ooit een verzamelplaats was...
Lees verder Categorie: Geschiedenis, Kunst & Cultuur, Non-fictie
| Reageer!
Ugly Girls – Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck, Sara Ohlsson – Vertaling: Lammie Post – Ploegsma – 256 blz. Toen ik dit boek in handen had vond ik het al heel bijzonder om te zien dat het door drie verschillende auteurs was geschreven. En nadat...
Lees verder Categorie: Young Adult
| Reageer!