Zinderende thriller uit Zweden

Bloedspoor – Louise Boije af Gennäs – Vertaling Corry van Bree – Karakter – 368 blz.

De schrijfster

Louise Boije van Gennäs’ moeder was een kunstenaar en haar vader had een succesvolle boekwinkel. Ze is getrouwd met Carl-Erik Lagercrantz en heeft een zoon en een dochter. De journaliste Louise Boije af Gennäs (1961) debuteerde in 1991 met de roman Ta vad man vill ha. Sindsdien heeft ze acht andere romans, waaronder de veelgeprezen Stjärnor utan svindel (1996) gepubliceerd. Behalve met het schrijven van romans houdt zij zich ook bezig met het schrijven van toneelstukken, die zijn uitgevoerd in het Kungliga Dramatiska Teatern, ofwel Dramaten, de schouwburg van Stockholm. Samen met Peter Emanuel Falck schreef zij Rederiet (De rederij), de langste dramaserie geproduceerd in de Zweedse tv-geschiedenis 1992-2002, meer dan 30.000 manuscriptpagina’s. Bloedspoor is haar eerste thriller. Het boek is opgedragen haar vader, Hans Boije af Gennäs (1922-2007). Haar andere werk is niet in het Nederlands vertaald.

Inhoud

Nadat de vader van Sara(24) bij een mysterieuze brand is overleden, verhuist ze van Örebro naar Stockholm om een nieuw leven te beginnen. In eerste instantie lijkt gaat alles goed te gaan: de baan in het eetcafé wordt vervangen door een baan bij het PR-bureau en het armzalig onderkomen in de buitenwijk, waarvan de eigenares een gierig oude vrouw is met strenge regels, wordt vervangen door een luxe appartement in Östermalm na haar ontmoeting met Bella. Er volgt een tijd van veel leuke dingen en feestjes. Maar al snel wordt ze blootgesteld aan vreemde en onaangename gebeurtenissen, en de dreiging voor Sara en haar familie laat zich steeds duidelijker voelen. Eerst denkt ze nog dat er iets mis is met haar geestelijke gezondheid, maar dan wordt haar duidelijk dat iemand denkt dat ze de cruciale sleutel heeft tot iets belangrijks. Maar wie? En wat? Het blijkt dat al de vreemde en soms angstaanjagende gebeurtenissen samenhangen met door haar vader nagelaten mappen met knipsels, die ze heeft ontdekt tijdens haar bezoek aan het ouderlijk huis. Deze zaken uit het verleden zouden wel eens bedreigend kunnen zijn voor personen in het heden. Het betreft namelijk artikelen over machtsmisbruik, schandalen en cover-ups van de verschillende hooggeplaatste personen. Sara wil en zal de zaak onderzoeken, ondanks bedreigingen tegen haar eigen leven en dat van anderen.

Commentaar

Dat de auteur van oorsprong een literaire schrijfster is, valt in het eerste deel van het boek, zeg zo’n 40%, duidelijk te merken. Je denkt dan ook niet met een thriller te maken te hebben, hoewel er natuurlijk al enkele thrillerelementen in verwerkt zijn. Opvallend is dat Boije af Gennäs niet in de val trapt van veel literair taalgebruik, zoals een aantal literaire schrijvers die overgaan op het thrillergenre wel hebben gedaan. Zoiets leidt af van het plot, waar dat in dit boek juist niet zo is. Ze gebruikt realistische dialogen en laat dat realisme nog duidelijker uitkomen door het integraal opnemen van stukken uit de knipselmappen van haar vader. Deze stukken gaan natuurlijk over Zweedse toestanden zoals het Geijer-schandaal, waarbij deze minister betrokken zou zijn bij prostitutie, wat ook onderwerp was in de speelfilm Call Girl (2012) en de moord op premier Olof Palme. Hoe de werkelijkheid daarvan was kun je voor beter begrip even ‘googelen’. In een interview zegt de auteur: ”Jag vill inte sudda ut några gränser. Det som hänt på riktigt är så svindlande att det inte behövs någon fiktion” (Ik wil de grenzen niet vervagen. Wat er werkelijk gebeurde is zo onthutsend dat er geen noodzaak is voor fictie).
Het is een sensatiethriller vol met complottheorieën. Heel actueel is haar onderliggende vraag wat we moeten doen om het vertrouwen in een democratische rechtsstaat te herwinnen.
De auteur richt zich geheel op Sara, wat er is gebeurd, is dus haar versie. Daardoor komen we ook veel te weten van de gedachtegangen van Sara, waardoor je je gemakkelijk kunt vereenzelvigen met haar.

Bloedspoor is een psychologische thriller en ook een sociaal kritische en goed geschreven roman over macht versus burgerlijke moed, met een interessant kijkje op onverklaarbare authentieke gebeurtenissen. De auteur weet een onderhuidse Hitchcockachtige spanning te creëren met reminiscenties aan de Millenniumtrilogie van Stieg Larsson, terwijl tegelijkertijd de hoofdpersoon denkt niet bij haar verstand te zijn. Echt spannend om te lezen en niet meer weg te kunnen leggen. Omdat het boek een trilogie is, kunnen we het slot niet echt serieus nemen, eerder een open einde, zodat je ook de volgende twee delen, die vanaf nu tot januari 2019 zullen verschijnen, niet op de plank laat liggen!

Kees de Kievid

Andere recensies

Vrouwen rondom Johan de Witt – Samenstelling: Ineke Huysman en Roosje Peeters – Uitgevrij Catullus – 344 blz. Robert Fruin, Gerhard Willem Kernkamp (alleen deel 1) en Nicolas Japikse publiceerden van 1906 tot 1919 een zesdelige bronneneditie: Brieven aan en Brieven van Johan de...
Lees verder Categorie: Boek van de week, Geschiedenis, Non-fictie
| Reageer!
Kom binnen! Theater lezen over thuis – Ineke Kraijo en Marlies Verhelst – Illustraties: Marja Meijer – Gottmer – 120 blz. Wat een verrassende serie die door uitgeverij Gottmer uitgegeven wordt. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit één ingekeken, omdat ik geen recensies...
Lees verder Categorie: Kinderboeken
| Reageer!
Op de vriendschap – Milla Shan – Vertaling: Siska Goeminne – Illustraties: Frank Daenen – De Eenhoorn – 32 blz. Een vriendje hebben is voor de meeste kinderen belangrijk. In dit prachtige prentenboek wordt op een speelse manier verteld en getekend over het ontstaan...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!