Interview met Natascha Stenvert

Natascha Stenvert is een echte Drent. Ze werd in 1971 geboren in Assen en woont nu in prachtig Drents dorp. Als kind deed ze niets liever dan knutselen en tekenen en ze maakte toen al haar eigen boekjes. Na de middelbare school ging ze naar de kunstacademie Minerva in Groningen, richting illustratie. Na de academie kreeg ze meteen opdrachten. Ze won de illustratiewedstrijd van Lemniscaat en werkte voor verschillende opdrachtgevers. Ze kon er eerst niet van leven en deed allerlei baantjes zoals verkoopster in een winkel met kunstenaarspullen, bloemeninpakster op een veiling, schoonmaakster en interviewer voor een marktonderzoekbureau.

Ze is getrouwd met Thalling en samen hebben ze drie dochters. Ze heeft ze zelf twee prentenboeken gemaakt Bramenjam en De nepbeesten van Basje Berenklauw. Ze illustreert voor tijdschriften en kinderboeken, zoals André het astronautje dat ze samen maakte met de Helen Conijn, de vrouw van André Kuipers. Heel bekend zijn ook de boeken over Kolletje, het meisje met de toversokken, een character dat ze samen bedacht met de schrijver Pieter Feller.

Wilde je als kind al illustrator/tekenaar worden? Zo nee, wat wilde je dan worden?

Als kleuter wilde ik graag zeerover worden, net als Pippi Langkous. Toen ik wat ouder werd, wilde ik kok worden, en toen ik twaalf was, wilde ik naar de kunstacademie, omdat ik poppenmaker wilde worden bij de Jim Henson studio’s.

Las je als kind veel en wie was je favoriete schrijver?

Bij ons in het dorp was de bibliotheek twee keer in de week open; en ik was er ook twee keer in de week. Ik las alles wat ik leende, en vroeg ook boeken aan Sinterklaas en voor mijn verjaardag. Toen ik al ruim volwassen was sprak ik in Assen een bibliothecaresse, die zich mij nog herinnerde.
Eigenlijk las ik alles wat los en vast zat, maar de boeken die de meeste indruk hebben gemaakt, waren de boeken van Roald Dahl.

Wat is er leuk aan illustreren en wat minder leuk?

Eigenlijk vind ik alles leuk aan illustreren, maar soms heb ik een aanvraag voor een illustratie waarvan de aanvrager zelf niet precies weet wat ie wil, en dan alles afkeurt waar ik mee kom. Daar word ik heel onzeker van.

Moet een script je aanspreken wil je het illustreren of neem je alles aan? Wat zijn je criteria?

Ik heb een heel brede interesse (ik ben gewoon nieuwsgierig) en als er een onderwerp komt waar ik nog nooit over heb nagedacht, ben ik vaak erg nieuwsgierig naar de wereld waar ie over gaat.
Als ik het heel erg druk heb moet ik soms een opdracht weigeren, maar in principe ben ik altijd zo vereerd dat mensen mij vragen, dat ik toch probeer alles aan te nemen; dan maar een weekje niet slapen.

Laat jij je beïnvloeden door werk van andere illustratoren? Wie vind je goed?

Ik denk dat er niemand is die niet (onbewust) wordt beïnvloed door de wereld om haar heen.
Ik probeer zo oorspronkelijk mogelijk te blijven, en mijn eigen weg te volgen, maar achteraf hoor je dan toch soms dat het ergens op lijkt. Maar nadoen is mijn eer te na.
Ik bewonder Sven Nordqvist heel erg, maar die werkt wel heel ouderwets met pen en aquarel.
Ik vind ook vaak werk wat iets experimenteler is heel interessant.

Welk bestaand boek van een beroemde schrijver zou je graag hebben willen illustreren?

De boeken die ik mooi of bijzonder vind, kloppen heel erg goed. Daarmee bedoel ik dat de inhoud en vormgeving bij elkaar passen, en dus vind ik niet dat ik nog iets beters zou kunnen toevoegen. Wel zou ik hier graag nog even een open deur intrappen; de omslagen van de Harry Potter boeken, zoals ze het allereerst op de Nederlandse markt kwamen, die had ik anders gedaan…

Je hebt al twee prentenboeken helemaal alleen gemaakt. Is er al een derde in de maak en kun je een tipje van de sluier oplichten?

Ik ben in allerlei experimentele fases met twee verschillende boeken, of uuuhhh, zou je het boeken gaan noemen? Meer zeg ik er niet over…

Je maakt illustraties op de computer en ook handmatig. Wat vind je leuker en waarom?

Ik werk graag met de computer, omdat de mogelijkheden veel groter zijn; in veel kortere tijd kun je meer dingen uitproberen. Maar toch kan ik de geur van verf, potloden en papier ook niet missen. Ook zit er in de handmatige manier van werken soms nog een verrassingselement, bijvoorbeeld omdat de verf weer eens eigenwijs is.
Dat is mijn computer nooit.

Vind je dat je voor je werk voldoende wordt betaald? Wat zou je verbeterd willen zien?

Hahahahahahahaha!

Welke boeken vind je zelf mooi?

Nou dan maar politiek incorrect, want haar nieuwe boek schijnt obsceen te zijn; Harry Potter van J.K. Rowling vond ik heel mooi om te lezen en zoals ik al schreef; alle kinderboeken van Roald Dahl. Henning Mankell vind ik ook geweldig. Ik heb altijd het gevoel dat ik voor mij heel belangrijke schrijvers of boeken vergeet. Zo gauw het interview is gepubliceerd, weet ik er zo achttien op te noemen. Let maar op!

Vragen: Pieter Feller

Andere recensies

Lilly, Hanna en de zeven omaatjes – Elsa Paulson – Vertaling: Mijke Hadewey van Leersum – 32 blz. Wat een leuke en intrigerende titel, dacht ik toen ik dit boek kreeg aangeboden. Het is het prentenboekendebuut van Elsa Paulson. Ze is een Zweedse illustrator...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!
Stemmen in het duister – Nicci French – Vertaling: Lidwien Biekmann en Koos Mebius – Ambo Anthos – 442 blz. Na de succesvolle Frieda Klein-reeks maakten we vorig jaar in Wie heeft Charlotte Salter gezien kennis met een nieuw personage, rechercheur Maud O’Connor. Het lijkt...
Lees verder Categorie: Thrillers & Spanning
| Reageer!
Olifant heeft kriebel – Kaj Driessen – Illustraties: Barbara de Wolf – Samsara – 40 blz. Hoe komt een olifant aan die kriebel op zijn rug? Of beter gezegd: hoe komt hij er van af? Hij probeert van alles, maar hij kan zelf niet...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!