Bij Aerial zien ze uitgeven als een ambacht

De voormalige directeuren van Unieboek/Het Spectrum, Hans Janssen en Peter van Haaften, zijn een nieuw bedrijf begonnen: Aerial Media Company. Zij afficheren het als een nieuwe speler met een antwoord op de uitdaging die er ligt in de Nederlandse media- en uitgeefwereld. Aerial heeft uitstekende banden binnen de gehele creatieve keten, van de bedenker tot aan de consument. Ze werken direct en zonder de gecompliceerde aspecten van de ‘old-school publishing industry’.

Ze verkopen in elk wenselijk verkoopkanaal en digitaal. Daarbij willen ze de fysieke boekhandel als verkoopkanaal koesteren, want ze geloven in het menselijke contact tussen consument en verkoper. Hun kennis op uitgeefgebied en opgebouwde goodwill is groot. Ze werken vanuit een hands-on mentaliteit met een uitstekend netwerk van redacteuren, vormgevers en drukkers. Ze bieden auteurs een nauwe betrokkenheid bij alle facetten van het maken, bedenken en exploiteren van hun titels en publiceren in zowel Nederlands als Engels. Daarbij maken ze gebruik van ons uitgebreide netwerk aan buitenlandse relaties en eigen distributiemogelijkheden.

Waarom zijn jullie Aerial Media Company begonnen. Geen zin meer in een baan bij een bestaande uitgeverij?

We kunnen niets anders! Een paar jaar geleden waren we op het hoofdkantoor van EMI in Parijs. Een fantastisch gebouw met enorme posters van historische albums van The Beatles, Pink Floyd etc. Daar werkten in de glorietijd 300 mensen. Toen wij er waren nog 45… In onze gedachten zou dat ook het voorland zijn van grote uitgeverijen. Daarnaast beschouwen we uitgeven als een ambacht, korte lijnen, creatieve smeltkroes tussen auteurs, fotografen, boekhandelaren en ons. We wilden ook terug naar de kern van het vak, zelf met de handen in de klei en af van honderdduizend keer horen ‘ja maar.’

De naam impliceert dat jullie je niet alleen gaan bezighouden met boeken. Met welke media nog meer?

Dat is ook zeker de bedoeling. We zijn ook al met plannen bezig maar het is een stappenplan. Eerst een gezonde basis voor continuïteit in Nederland en Vlaanderen bouwen, dan naar het buitenland en andere media mogelijkheden sluiten daar dan bij aan. Maar ook belangrijk was dat het woordje uitgeverij niet direct naar boven komt. Het beperkt je ook weer in je denken.

Jullie komen uit het uitgeefvak dat toch wel in een crisis of overgangsfase verkeert. Is het geen groot risico om in deze tijd helemaal van nul te beginnen?

Enerzijds wel misschien maar de kleinschaligheid van het bedrijf (niet de activiteiten) maken de risico’s te overzien. Daarnaast zie je juist dat de kleinere, nieuwe bedrijven wel succesvol kunnen zijn. En we hebben natuurlijk een grote kennis van het vak; 25 jaar ervaring is niet niks.

In het persbericht bij de oprichting van Aerial zeggen jullie dat jullie werken vanuit een hands-on mentaliteit. Kunnen jullie dat toelichten?

Nou, kom maar eens kijken zou ik zeggen. Het bedrijf bestaat uit ons zelf en intern doen we alles zelf. Acquisitie, begeleiding auteurs, concepten bedenken maar ook administratie, verkoop en promotie. D.w.z. we hebben natuurlijk een ervaren groep mensen om ons heen die ons met name helpen met het maken van producten. We zitten zelf op de beurs, praten zelf met pers, afnemers etc. Voor grotere marketing projecten maken we gebruik van zeer professionele marketeers. In Vlaanderen doet dit Agora.

Er zijn veel spelers in de uitgeefmarkt. Wat is er nieuw of anders aan Aerial en aan de werken die jullie gaan uitgeven? Dus wat voegen jullie toe?

Echt weer zo’n vraag vanuit oude gedachten… wat voegen we toe… Nee, de vraag had moeten zijn wat onderscheidt ons. Wat onderscheidt ons van concerns: snelheid van handelen en persoonlijke betrokkenheid bij auteurs, projecten en afnemers. T.o.v. nieuwe klein te starten uitgeverijen: geen zolderkamermentaliteit maar met een professionele backbone automatisering geheten. We hebben een geweldig crm systeem, gekoppelde social media/nieuwsbrieven faciliteiten en een heel groot netwerk. We denken global.

Jullie gaan in elk denkbaar verkoopkanaal verkopen. Welke kanalen zijn dat behalve de reguliere boekhandel? Denken jullie niet dit dat problemen zal geven met de boekhandels?

Denk dat antwoord op deze vraag beetje overbodig is. In principe is iedere detaillist een kanaal tegenwoordig. Die verschuiving heeft al lang plaatsgevonden. Maar ook boekhandelaren verkopen tegenwoordig andersoortige producten. Wij denken dat dat heel slim is. Leg eenvoudige combinaties tussen producten. En het kanaal buitenland is helemaal geen concurrent. We doen erg veel met de boekhandel, koesteren deze ook proberen ook acties met hen te bedenken. Dat lukt prima. We hebben ook geen eigen webshop op onze site. Verwijzen graag naar de fysieke winkel.

Wat is de reden dat jullie gevestigd zijn in Tiel?

In het pand is ook Krijgman warehousing gevestigd. We maken hier gebruik van om de logistieke kosten in de klauw te houden. Uiteraard werken we ook met het CB maar kijken steeds wat het meest effectiefst en goedkoopst is. Er stond kantoorruimte leeg, vandaar.

Jullie zijn nu nog met zijn tweeën. Dat betekent korte lijnen naar de schrijvers en anderen en dat is voor hen fijn. Wat gebeurt er als jullie gaan groeien?

Dan nemen we vijftig mensen aan….. Nee, het is niet de bedoeling om in Nederland mensen aan te nemen. We zullen goed kijken welke activiteiten we kunnen uitbesteden. Dat doen we nu ook. Daarbij kijken we met name naar de kwaliteit en de match met ons. En besef dat we het laatste half jaar als geen ander wakker zijn geschud en intens genoten hebben van juist het contact met o.a. auteurs. Die kick laten we niet meer los. Blijven we altijd zelf doen.

Zit er ook een bepaalde visie achter het uitgeven van de boeken of pakken jullie elke titel aan waar jullie goede mogelijkheden in zien?

Hans heeft altijd in ‘gemengde’ uitgeefbedrijven gewerkt en dat is ook het leukst. Toen we begonnen hebben we ons heel bewust geen beperkingen op gelegd. We zien wel wat er (langs)komt. Zo is deze eerste aanbieding ontstaan. Zelf ‘op jacht’ en dan uiteraard bekijken of we het graag zouden willen uitgeven. En kijk maar naar de lijst; er zitten commercieel ‘moeilijkere’ projecten bij. We volgen dus ook zeker ons hart.

Merken jullie dat boekhandelaren vooral boeken inkopen van gevestigde uitgeverijen? Is het lastig om een plekje te veroveren?

Ja en nee. Op de beurzen stromen de meeste boekhandels eerst naar de concern uitgevers, daarna komt de rest. Tenminste, dat word je verteld op de beurzen. Gezien de enorme veranderingen ook binnen die concerns zal dat zeker veranderen. De huidige samenstellingen zijn geen status quo meer. We hebben zeker het vertrouwen gekregen van belangrijkste ketens en de grotere boekhandels. En ja, sommige kijken wellicht eerst de kat uit de boom. Prima. Onze boeken zullen zich moeten bewijzen, dan gaat het nog makkelijker.

Wat zijn de leukste kanten van het uitgeversvak?

Samen bedenken van boeken/concepten/aandacht creëren etc. Contact met auteurs, boekhandelaren, pers.

E-boeken schijnen de toekomst te hebben, maar er wordt veel illegaal gedownload. Zien jullie wat in een abonnement op e-boeken?

In ons nabije verleden hebben we aan de basis gestaan van een dergelijk model. Of het er nog komt vraag ik me af. Bij bibliotheken zie je dat het werkt, weliswaar tegen zeer lage vergoedingen. Voor veel lezers en gebruikers van readers zeker een model. Maar we hebben ook geen abonnement op netflix terwijl we toch graag films en series kijken. Maar met de gedachte dat je daar steeds voor betaalt, terwijl je niet altijd kijkt. Koop gewoon een fysiek boek of e-boek als je het wil lezen. Je investeert daarmee in jezelf.

Vragen: Pieter Feller

Website van Aerial Media Company

Andere recensies

Lilly, Hanna en de zeven omaatjes – Elsa Paulson – Vertaling: Mijke Hadewey van Leersum – 32 blz. Wat een leuke en intrigerende titel, dacht ik toen ik dit boek kreeg aangeboden. Het is het prentenboekendebuut van Elsa Paulson. Ze is een Zweedse illustrator...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!
Stemmen in het duister – Nicci French – Vertaling: Lidwien Biekmann en Koos Mebius – Ambo Anthos – 442 blz. Na de succesvolle Frieda Klein-reeks maakten we vorig jaar in Wie heeft Charlotte Salter gezien kennis met een nieuw personage, rechercheur Maud O’Connor. Het lijkt...
Lees verder Categorie: Thrillers & Spanning
| Reageer!
Olifant heeft kriebel – Kaj Driessen – Illustraties: Barbara de Wolf – Samsara – 40 blz. Hoe komt een olifant aan die kriebel op zijn rug? Of beter gezegd: hoe komt hij er van af? Hij probeert van alles, maar hij kan zelf niet...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!