Esther Malaparte was dol op animatieseries

Esther Malaparte (Middelharnis, 1993) is het pseudoniem van Esther Maliepaard. Na haar studie illustratie aan het AKV St. Joost in Breda is ze aan de slag gegaan als freelance illustrator en animator. Op dit moment is ze twee jaar werkzaam in de branche en woont ze samen met Egon de Regt in Rotterdam. Ze illustreerde onlangs de boekomslag en de pagina-illustraties van Het nieuwe spookhuis. Dit is het eerste deel van de Engste griezelserie ooit, van Tjerk Noordraven. Naast boekillustraties houdt ze zich graag bezig met geëngageerde projecten, zoals de postercampagne Je laat wat vallen voor de Plastic Soup Foundation. Ook werkt ze samen met haar partner onder de naam Enter or Escape. Ze maakten samen o.a. een zomerse videoclip voor Splendid genaamd Longing for your love en illustreerden het boek Het huis van Giraf, voor uitgeverij Zwijsen, waar ze ook een geanimeerde versie van hebben gemaakt.

Wilde je als kind al tekenaar worden?

Ik wilde vroeger eigenlijk professioneel snowboarder worden, maar dat is erg lastig, aangezien ik nog nooit op wintersport ben geweest. Daarna wist ik al snel dat ik iets met tekenen wilde doen, of iets met dieren, een van de twee. Ik was verslaafd aan animatieseries, maar ook sommige surrealistische kunstenaars vond ik vroeger al heel interessant, zoals Esscher en Dali, daar kon ik naar blijven kijken.

Las je als kind veel? Wat waren je favoriete boeken en waarom?

Nee, ik las heel weinig, ik vond het altijd erg moeilijk om mijn concentratie bij het lezen te houden en eigenlijk nog steeds. Ik ga altijd met mijn gedachte overal naartoe, behalve naar de tekst. Iets met veel beeld vond ik altijd interessanter. Er waren wel een paar boeken die ik erg grappig of spannend vond, het meest memorabel was voor mij de serie van Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon.

Was je altijd aan het tekenen en knutselen of speelde je ook veel buiten?

Ja, ik was altijd bezig met tekenen en knutselen, op de basisschool heb ik naast school nog extra tekenlessen gevolgd omdat ik het zo leuk vond. Mijn vrienden vonden mijn kinderfeestjes altijd leuk, omdat we dan iets gingen maken, mijn moeder was daar heel creatief in. Maar ik speelde ook veel buiten, ik was dan vooral op de skatebaan te vinden of hutten aan het bouwen.

Je maakt animaties. Zijn dat opdrachten of maak je ook vrij werk?

De eerste animaties die ik maakte waren voor mijn opleiding, de afstudeeranimatie die ik samen met Egon heb gemaakt, hebben we een opdrachtgever bij kunnen vinden. Dit werd een videoclip voor het nummer “Longing for your love” van Splendid uit Den Haag. Aan de hand daarvan kregen we de volgende opdracht en zo rolde het een beetje verder. Ik zou graag weer eens een animatie zonder opdrachtgever maken, maar dan moet ik wel op zoek naar een subsidie. Het maken van een vrije animatie duurt eigenlijk te lang om zonder inkomen aan te kunnen werken.

Hoe zou je je stijl van illustreren willen omschrijven?

Kleurrijk, sferisch, vaak met een metafoor en soms confronterend, maar wat ik het belangrijkste vind is het concept. Het medium hangt daar een beetje vanaf. Met kinderboeken ben ik daar wat losser in, dan gaat het me vooral om de aantrekkelijkheid en de sfeer.
Daarnaast probeer ik altijd een brug te leggen tussen analoog en digitaal. Dan knutsel of schilder ik een onderdeel en dan fotografeer ik het, om het vervolgens op de computer een mooi geheel te maken. Zo kan ik digitale bewerking gebruiken en toch het handmatige gevoel behouden.
Het werk dat ik samen met Egon maak, onder de naam Enter or Escape is vaak wel digitaal uitgewerkt en met een meer versimpelde vormentaal.

Hoe kwam je aan de opdracht voor Het nieuwe spookhuis van Tjerk Noordraven?

Dat was eigenlijk heel onverwacht. Ik kreeg een e-mail van Uitgeverij Moon, dat ze tijdens het zoeken naar een geschikte illustrator op de website van Enter or Escape waren gekomen. Tjerk was erg enthousiast over ons werk. Dat was natuurlijk erg leuk om te horen!

Waarin hoop je in de toekomst het meeste werk te vinden, in illustreren of animatie?

Ik heb een lichte voorkeur voor illustratie, daar heb ik uiteindelijk ook voor gekozen in mijn opleiding. Om iets pakkend genoeg te maken in Ă©Ă©n beeld is toch wat ik het meest interessant vind. Maar ik denk dat het meeste werk momenteel in animatiebranche te vinden is, en gelukkig vind ik dat ook erg leuk om te doen. En veel diversiteit in opdrachten, daar hou ik wel van.

Moet een script je aanspreken wil je het illustreren of neem je alles aan? Wat zijn je criteria?

Nu heb ik nog niet de luxe om zomaar iets af te slaan, maar als het echt te weinig betaalt doe ik het niet, al is dat soms moeilijk. Het is belangrijk om de branche te beschermen zowel voor mezelf als voor de mede-illustratoren. En het is belangrijk om je eigen werk serieus te nemen. Er zouden ook wel organisaties zijn waar ik principieel niet voor zou willen werken, maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
Het grappige is dat ik in eerste instantie nooit had verwacht ooit kinderboeken te illustreren, daar lag mijn focus niet op, maar ik vind het eigenlijk heel leuk om te doen. Je kunt er echt je eigen manier van werken in kwijt.

Welke kunstenaars bewonder je in het bijzonder?

Vallen illustratoren en animatoren daar ook onder? Ik denk in sommige gevallen wel. Het zijn toch ook de beeldmakers van deze tijd. Een illustrator die ik echt fantastisch vind is Pablo Bernasconi. Hij maakt zowel redactioneel werk als kinderboekenillustraties. Zijn illustraties bestaan uit verschillende voorwerpen die een nieuwe beeld vormen en hij kijkt daarbij ook goed naar het concept. En beeldmakers waarvan ik de vormentaal, kleuren en sfeer heel gaaf vind zijn Kevin Dart, Steve Simpson en Riccardo Guasco.

Welk bestaand boek van een (beroemde) schrijver zou je graag willen illustreren?

Ik zou wel graag een boekomslag willen illustreren van een (jong)volwassenenboek, bijvoorbeeld Naamloos van Pepijn Lanen. Maar ook prentenboeken waar je kunt spelen met materiaal, zoals De mooiste vis van de zee van Marcus Pfister, zou ik erg gaaf vinden om te illustreren.

Kunstenaars en schrijvers verdienen over het algemeen weinig. Hoe is het met jou? Kun je rondkomen van het artistieke werk of heb je nog ander werk ernaast?

Tot nu toe heb ik er van kunnen leven. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik geen dure levensstijl heb. Vooral vanuit Enter or Escape hebben we al een aantal mooie opdrachten gehad. Maar er zijn er ook periodes waarin er minder opdrachten zijn, vooral in de zomer.

Website van Esther Malaparte.

Vragen: Pieter Feller

Andere recensies

Ferdinand Verbiest en de ontdekking van China – Veerle De Vos – Pelckmans – 341 blz. Ferdinand Verbiest (1623 – 1688) behoort zonder twijfel tot een van de meest onderschatte Vlamingen of Belgen. Gedreven door een niet te temmen bekeringsdrang en werkijver slaagde deze...
Lees verder Categorie: Biografie & Autobiografie, Geschiedenis, Non-fictie
| Reageer!
Net als ik – Muzoon Almellehan – Vertaling: Merel Leene – Kluitman – 240 blz. Dit is echt weer zo’n young adult boek waarvan ik hoop dat heel veel jeugd vanaf een jaar of 13 het gaat lezen maar zeker ook hun ouders. Ik...
Lees verder Categorie: Young Adult
| Reageer!
De pianostemmer – Daniel Mason – Vertaling: Lilian Schreuder – Hollands Diep – 397 blz. Het is eind negentiende eeuw. In Birma werkt een arts voor het Britse leger, Anthony Carroll, die er bijzondere methoden op na houdt om de vrede te bewaren. Zo...
Lees verder Categorie: Roman
| Reageer!